Vrouwen, Erotiek en Reclame| Deel 2 – Danny Linden
It’s Diva Time! is mijn nieuwe bedrijf dat gespecialiseerd is in Female Pleasure Products. Happy Diva glijmiddelen is ons eerste label. Doel is om taboes omtrent dit product te doorbreken en vrouwen te stimuleren meer sensueel plezier te ervaren. Plezier en erotiek zijn uiteraard niet alleen van deze tijd. Dit jaar ben ik 25 jaar werkzaam in de erotische industrie en wil mijn visie en opgedane kennis via toekomstige blogs 'Vrouwen, Kunst, Commercie & Erotiek' met jullie delen.
De pornoficatie in reclame
Seks trekt aandacht. Vele campagnes of advertenties met seks erin blijven hangen. Het trekken van aandacht, dus ook die van klanten en/of potentiële kopers is een zekerheid. Het woord ‘sexy’ staat bij Business Icoon Richard Branson hoog in het vaandel als het om marketing gaat. Onderzoeken tonen ook aan dat merken die als 'sexy' worden gezien, goed verkopen. Maar wat is sexy? En zijn erotische advertenties een weerspiegeling van de samenleving? Als dat zo is staan wij vrouwen er niet al te best voor.
Foute advertentie van Pepsi. De slanke vrouw met uiteraard grote borsten en een kleine bikini ligt hulpeloos op het strand. Benen wijd, armen wijd. De mooie beach boy deert het niet maar dat kleine miezerige ventje op rechts zit verlekkerd en geamuseerd naar haar bewusteloze lichaam te kijken. Ondanks het leeftijdsverschil heeft het kind als jongen meer macht over de bewusteloze vrouw op het strand. Ik snap dat de humor erin moet zitten in het feit dat dat kleine kereltje het t-shirt aangereikt krijgt om mond op mond beademing te geven en dat ie daar zijn Pepsi voor over heeft. Maar bij mij komt ie niet aan vanwege de foute machtsverhouding die als normaal kan worden gezien.
en hij heeft een behoorlijke agressieve gezichtsuitdrukking. Het machtsverschil tussen man en vrouw is duidelijk. Humor is nergens te bekennen. Kopen we daarom geen Armani meer? Of maakt een negatieve beeldvorming zoals deze niet uit en blijft de kassa gewoon doorrinkelen?
Verleden jaar maart kwam het horlogemerk Mariner Watches onder vuur te liggen vanwege hun seksistische advertenties. Een advertentie toont een geklede man met zijn hand om de nek van een vrouw. Zijn andere hand geeft, of forceert haar om alcohol te drinken. De advertentie luidt: "Net als whisky en een mooie vrouw, vragen uurwerken om waardering, je kijkt eerst en dan geniet je !!" Ik snap hem niet zo eerlijk gezegd.
Op Social Media had dit horlogemerk weinig volgers, waaruit je kunt concluderen dat ze wel een beetje aandacht konden gebruiken. En hoe doe je dat? Door het bedenken van een seksistische reclame waar de vrouw in een onderdanige positie wordt afgebeeld en de man als dominante winnaar eruit komt. En ja hoor, ze kregen veel meer verkeer naar hun pagina’s en website. Uiteraard kwamen er (terechte) klachten en natuurlijk werd er na die klachten een excuus aangeboden. Missie geslaagd. Maar hoe kun je als merk nou dit soort advertenties willen maken? Deze beelden zijn zo ontzetten negatief en voedend voor een 'verkrachtingscultuur', dat moet je toch niet willen. Wordt vervolgd…
Op Social Media had dit horlogemerk weinig volgers, waaruit je kunt concluderen dat ze wel een beetje aandacht konden gebruiken. En hoe doe je dat? Door het bedenken van een seksistische reclame waar de vrouw in een onderdanige positie wordt afgebeeld en de man als dominante winnaar eruit komt. En ja hoor, ze kregen veel meer verkeer naar hun pagina’s en website. Uiteraard kwamen er (terechte) klachten en natuurlijk werd er na die klachten een excuus aangeboden. Missie geslaagd. Maar hoe kun je als merk nou dit soort advertenties willen maken? Deze beelden zijn zo ontzetten negatief en voedend voor een 'verkrachtingscultuur', dat moet je toch niet willen. Wordt vervolgd…
Reacties
Een reactie posten