Vrouwen, Erotiek en Reclame| Deel 2 – Danny Linden

It’s Diva Time! is mijn nieuwe bedrijf dat gespecialiseerd is in Female Pleasure Products. Happy Diva glijmiddelen is ons eerste label. Doel is om taboes omtrent dit product te doorbreken en vrouwen te stimuleren meer sensueel plezier te ervaren. Plezier en erotiek zijn uiteraard niet alleen van deze tijd. Dit jaar ben ik 25 jaar werkzaam in de erotische industrie en wil mijn visie en opgedane kennis via toekomstige blogs 'Vrouwen, Kunst, Commercie & Erotiek' met jullie delen. 

De pornoficatie in reclame

Seks trekt aandacht. Vele campagnes of advertenties met seks erin blijven hangen. Het trekken van aandacht, dus ook die van klanten en/of potentiële kopers is een zekerheid. Het woord ‘sexy’ staat bij Business Icoon Richard Branson hoog in het vaandel als het om marketing gaat. Onderzoeken tonen ook aan dat merken die als 'sexy' worden gezien, goed verkopen. Maar wat is sexy? En zijn erotische advertenties een weerspiegeling van de samenleving? Als dat zo is staan wij vrouwen er niet al te best voor.


'Shameless', de seksueel getinte campagne van Suitsupply, leverde de Reclame Code Commissie vele klachten op. In het jaarverslag van de commissie staat: "Klaagster vindt de campagne van Suit Suplly, getiteld: ‘Shameless campaign winter 2010’, schaamteloos. Zij stoort zich er aan dat zij door de billboards, die op drukke verkeerspunten staan, ongevraagd wordt geconfronteerd met seks.” Ook kreeg de Commissie klachten omdat diverse mensen het in strijd vonden met goede smaak, fatsoen of de goede zeden. Hoewel de billboards niet verdwenen, werden de foto’s Carli Hermès wel van Facebook verwijderd. In Londen werden ze trouwens wel verboden. Was de campagne seksistisch? Jazeker. Heb ik daar in dit geval moeite mee? Niet zo, ik krijg niet het idee dat ze hulpeloos zijn. lk vind het wel weer jammer dat er zo een klassiek beeld wordt gegeven van een dominante man. Seks is blijkbaar voor vele reclamebureaus een rollenspel waarbij er vaak een dominante rol voor de man is weggelegd.


Suit Supply is na ‘Shameless’ wel terug gekomen met een (seksistische) campagne waar de vrouwen grotesk werden afgebeeld tegenover hele kleine mannetjes in pak. Op Facebook en Twitter noemden ze ook deze campagne extreem vrouwonvriendelijk, seksistisch en misselijkmakend. Op twee plekken in het centrum werden abri's beplakt met maandverband en A4'tjes. Daarop stonden teksten als 'Ik ben geen speelplaats' en 'Fokke, (eigenaar Suit Suppply) je gaat te ver!'.


Foute advertentie van Pepsi. De slanke vrouw met uiteraard grote borsten en een kleine bikini ligt hulpeloos op het strand. Benen wijd, armen wijd. De mooie beach boy deert het niet maar dat kleine miezerige ventje op rechts zit verlekkerd en geamuseerd naar haar bewusteloze lichaam te kijken. Ondanks het leeftijdsverschil heeft het kind als jongen meer macht over de bewusteloze vrouw op het strand. Ik snap dat de humor erin moet zitten in het feit dat dat kleine kereltje het t-shirt aangereikt krijgt om mond op mond beademing te geven en dat ie daar zijn Pepsi voor over heeft. Maar bij mij komt ie niet aan vanwege de foute machtsverhouding die als normaal kan worden gezien.


Armani Exchange voor badkleding. In de zomer van 2010 ligt Irina Shayk onder Cristiano Ronaldo op het strand. Shayk lijkt zich weg te keren van Ronaldo door haar bovenlichaam naar achteren te brengen en afstand te nemen van zijn dominantie. De gebalde vuisten zijn er weer (zoveel van dit soort advertenties tonen met mannen met agressief gebalde vuisten)
en hij heeft een behoorlijke agressieve gezichtsuitdrukking. Het machtsverschil tussen man en vrouw is duidelijk. Humor is nergens te bekennen. Kopen we daarom geen Armani meer? Of maakt een negatieve beeldvorming zoals deze niet uit en blijft de kassa gewoon doorrinkelen?


Verleden jaar maart kwam het ​​horlogemerk Mariner Watches onder vuur te liggen vanwege hun seksistische advertenties. Een advertentie toont een geklede man met zijn hand om de nek van een vrouw. Zijn andere hand geeft, of forceert haar om alcohol te drinken. De advertentie luidt: "Net als whisky en een mooie vrouw, vragen uurwerken om waardering, je kijkt eerst en dan geniet je !!" Ik snap hem niet zo eerlijk gezegd.

Op Social Media had dit horlogemerk weinig volgers, waaruit je kunt concluderen dat ze wel een beetje aandacht konden gebruiken. En hoe doe je dat? Door het bedenken van een seksistische reclame waar de vrouw in een onderdanige positie wordt afgebeeld en de man als dominante winnaar eruit komt. En ja hoor, ze kregen veel meer verkeer naar hun pagina’s en website. Uiteraard kwamen er (terechte) klachten en natuurlijk werd er na die klachten een excuus aangeboden. Missie geslaagd. Maar hoe kun je als merk nou dit soort advertenties willen maken? Deze beelden zijn zo ontzetten negatief en voedend voor een 'verkrachtingscultuur', dat moet je toch niet willen. Wordt vervolgd…



Reacties

Populaire posts