Vrouwen, Erotiek en Reclame | Deel 1 – Danny Linden

It’s Diva Time! is mijn nieuwe bedrijf dat gespecialiseerd is in Female Pleasure Products. Happy Diva glijmiddelen is ons eerste label. Doel is om taboes omtrent dit product te doorbreken en vrouwen te stimuleren meer sensueel plezier te ervaren. Plezier en erotiek zijn uiteraard niet alleen van deze tijd. Dit jaar ben ik 25 jaar werkzaam in de erotische industrie en wil mijn visie en opgedane kennis via toekomstige blogs 'Vrouwen, Kunst, Commercie & Erotiek' met jullie delen. 

De pornificatie in reclame


Tegenwoordig zie je het minder, althans ik zou niet echt een campagne van nu voor de geest kunnen halen die aantrekkelijke vrouwen inferieur aan mannen afschildert. Dat in tegenstelling tot nog niet zo lang geleden. 

Dan heb ik het dus niet over bling bling videoclips of over de bloemkool reclame van New York Pizza...    

Ik kan me tig reclames voor de geest halen waar de ondergeschiktheid van vrouwen, meestal onder dominante mannen gepositioneerd, machteloos en onderdanig op de grond of op een aanrechtblad liggen. 


Als vrouw zijnde heb daar een mening over of in sommige gevallen zet ik mijn vraagtekens erbij. Vraag is, zou ik dat ook doen als de rollen omgekeerd waren? Of vind ik het dan opeens grappig of stoer? En is het dan Female Dominance, Girl Power of Female Empowerment? Alles valt en staat of er een beetje humor in zit of dat er openingen te ontdekken zijn om beelden in twijfel te trekken. Belangrijk is ook, wie zijn de bedenkers van deze gepornoficeerde campagnes waar de vrouw als onderdanige of als slachtoffer wordt afgebeeld. Zijn dat de mannelijke strategen en creatieven bij reclamebureaus of zitten er ook vrouwen bij?

In sommige gevallen ben ik misschien wel een afvallige feministe, want als het om prachtige esthetische, gestileerde reclame campagnes 
van topmerken gaat, uitgevoerd door de beste fotografen en modellen van deze tijd dan ben ik een softie. Echter, de verhouding in dominantie is vaak in het nadeel van mijn geslacht en dat vind ik jammer.


Dit is een Calvin Klein advertentie uit 2010 met als doel de kalkwitte jeans te verkopen. De seksuele uitstraling is overduidelijk, zijn dominantie zit hem in het krachtig vastpakken van de pols. Eva Mendez ligt machteloos onder hem. Heb ik hier moeite mee? Nee eigenlijk niet, ik vind namelijk ook dat hij een passieve uitstraling verder heeft. Tig vrouwen hunkeren naar zo een moment als deze. Haar been om hem heen gestrengeld geeft namelijk ook een blijk van haar passie. Toch kan ik me ook voorstellen dat bij sommige vrouwen dit nare associaties oproept en die datzelfde been zien als een worsteling tegen je wil.


Seksistisch? Ja! Grappig? Ja best wel..
Totdat je er wat dieper op in gaat. Dit is een advertentie uit 2002 van de "Ultimate Attraction BMW" campagne. Man on top en het gezicht van de vrouw wordt vervangen door een advertentie van een rode BMW. Haar gezicht bedekken met een tijdschrift geeft aan dat zij als vrouw eigenlijk onbelangrijk en vervangbaar is. Dat is niet aardig heren, vooral niet omdat zij zich naar hem toetrekt en hij haar van zich afdrukt. Dat je hier aandacht mee krijgt is een zekerheid, maar of je er vrouwelijk klanten mee wint? 


Deze reclame is ook heel bekend en heeft veel stof doen opwaaien. In deze Skyy Vodka-advertentie staat een goed geklede man in een mooi strak pak wijdbeens en dominant over een vrouw met grote borsten heen. Uiteraard is hij geheel gekleed en ligt zij onder hem in een minimaal bikinietje. Het gaat hier om de verkoop van wodka. Het venijn zit hem in de combinatie van zijn dominante lichaamshouding en zijn gebalde vuisten. Het lijkt erop dat zij er wezenloos, robotachtig bijligt. Ze heeft fysiek duidelijk geen controle over het machtsverschil. Het nonchalant afnemen van haar zonnebril is echter een interessant teken, wat wilden ze daarmee zeggen? Neemt niet weg dat ik zijn vuistjes erg irritant vind.


Gaan we weer. In deze Gucci advertentie ‘kruipt’ het vrouwelijke model op de grond met jawel, weer een wijdbeens dominante man boven haar. Ze trekt haar jurk naar beneden om zichzelf te beschermen. Redelijk vermoeiend. Man staat, vrouw ligt of kruipt.


Hier begin ik echt rommelig te worden. In deze advertentie voor zonnebrillen van Valentino, straalt de man die langer is dan zij een dominantie uit die ik heel kleinerend vind. Iemand bij zijn gezicht pakken, in dit geval een in wit geklede vrouw, gaat verder dan polsen vastpakken. Mede omdat zij deze fysieke vernedering passief ondergaat gaat deze mij te ver in beeldvorming.


Dit is een no-go voor mij en dat zeg ik niet gauw. Ondanks dat ik het een geweldig mooie foto vind, vind ik dit té ver gaan. Deze advertentie uit 2007 van Dolce en Gabbana werd dan ook in zowel Spanje als Italië verboden.
De fysieke hulpeloosheid van de vrouw in relatie tot de dominante mannelijke figuren om haar heen gaat mij te ver. Ze wordt fysiek vastgepind door een van de mannelijke modellen, terwijl de rest van de mannen boven haar staan te kijken hoe ze met geweld vastgehouden wordt. Vooral dat macho modelletje op rechts irriteert me. Zoals hij daar staat met zijn handen op zijn heupen toe te kijken hoe ze hulpeloos op de grond ligt met haar bekken in de lucht. Moet dit een verwijzing zijn dat ze zichzelf aanbiedt? Als dat zo is dan slaat ie de plank mis. Als roofdieren kijken ze op hun prooi neer. Hier zit geen humor in of een opening om er maar iets positiefs uit te halen. 

Wordt vervolgd....





Reacties

Populaire posts